Nytt påbud fra Mattilsynet

Publisert 09.03.2011 VIKTIG OPPFORDRING: Kari Bjørnland ber katte- og hundeeiere om å huske på å behandle kjæledyrene sine for revens bendelorm dersom de har vært i Sverige det siste halve året. Foto: JOHNNY HELGESEN

Alle hunder og katter som har vært i Sverige må behandles for farlig parasitt. Parasitten kan føre til livstruende sykdom hos mennesker.

Fra og med 11. mars innfører Mattilsynet et nytt påbud: Alle hunder og katter over tre måneder som har vært i Sverige må behandles for revens dvergbendelorm.

- Dette er en parasitt som kan føre til alvorlig og livstruende sykdom hos mennesker. Man utvikler blærer eller cyster på lever og nyrer. Sykdommen er vanskelig å oppdage, kan forveksles med kreft og er også vanskelig å behandle. Det kan dessuten ta fem til tjue år før den utvikles, forklarer veterinær Kari Bjørnland ved Sarpsborg smådyrklinikk.

Overføres lett til mennesker

Hun opplyser at man ikke kjenner til at katter og hunder blir syke av bendelormen, men at den lett overføres til mennesker gjennom for eksempel hunders avføring.

Revens dvergbendelorm er aldri oppdaget i Fastlands-Norge, men er påvist på Svalbard. I desember i fjor ble den påvist på en rev i Uddevalla-området.

- Fram til nå har Mattilsynet anbefalt at alle hunder og katter som har vært i Sverige i fjor høst eller senere behandles, men nå kommer det altså et påbud, forteller Bjørnland.

Hunder og katter blir gjerne smittet når de spiser smågnagere, så smittefaren øker om man har kjæledyrene sine i parker eller ute i naturen.

Reseptfritt i Sverige

Veterinæren forklarer at behandlingen som kreves er en tablettkur som eierne selv kan gi kjæledyrene sine. Kuren er reseptbelagt i Norge, men i Sverige kan den kjøpes uten resept på apoteket.

- Man vurderer også å selge den reseptfritt i Norge, forteller Bjørnland.

Hunder og katter må gjennomgå kuren i løpet av de siste 48 timene før de kommer til Norge. Har man hytte i Sverige, eller av andre årsaker frakter kjæledyret ofte over grensen, kan man gjennomføre behandlingen med 28 dagers intervaller.

- Man må kunne dokumentere at behandlingen er gjennomført. Skjema for dette får man på Mattilsynets hjememsider, sier Bjørnland, som også minner om at mennesker kan bli smittet ved å spise sopp eller bær som ikke har vært kokt.

I Norge har man nå tatt opp igjen rutinen med å teste reveavføring for denne typen bendelorm. Bjørnland oppfordrer derfor jegere i Østfold til å ta prøver av reveavføring og sende disse til Veterinærinstituttet.

Du kan lese mer om revens bendelorm på Mattilsynets nettside om temaet.