Vaksinasjon

Vi anbefaler årlig vaksinering av alle hunder, katter og ildere. Alle dyr får en grundig helsesjekk før hver vaksine.

Ved å vaksinere hjelper vi dyret med å bygge opp sitt eget immunforsvar mot forskjellige smittsomme sykdommer. Det er viktig at dyret er frisk når den blir vaksinert for å få en god respons på vaksinen. Nyfødte dyr får immunstoffer fra moren gjennom råmelk. Dersom moren er vaksinert, er de nyfødte dyrene godt beskyttet den første levetiden. Immunstoffene blir gradvis brutt ned i løpet av noen måneder.

NB. De fleste kenneler og kattepensjonat krever vaksinering av hund og katt før et opphold. For at ditt dyr skal få optimal beskyttelse anbefaler vi at vaksineringen skjer senest 2 uker før oppholdet, da har kroppen nok tid til å danne immunstoffer.

Vaksinasjon av hund:
Vi anbefaler vaksinering av valper ved 12-ukers alder. Dersom tispa ikke er vaksinert, eller det er mye smitte i miljøet, kan det være behov for vaksine ved 8 ukers alder som første vaksine. Ved tidlig vaksinering, brytes vaksinen ned av immunstoffene valpen har fått fra tispa. Valpen må vaksineres igjen ved 12-uker for full effekt.

Vi anbefaler videre vaksinering ved ettårsalder og deretter årlige revaksiner.

Vaksinene som blir brukt gir beskyttelse mot parvovirus, smittsom leverbetennelse, valpesyke og kennelhoste.

Parvovirus kan gi en meget kraftig diaré, spesielt hos valper - der infeksjon kan føre til dødsfall. I miljø med sterkt smittepress, eller hos valper med uvaksinert mor bør valpene vaksineres ved 8-uker alder. Om tispa vaksineres kort tid før parring er valpene beskyttet. Vaksinen gir dokumentert beskyttelse i 3 år.

Smittsom leverbetennelse er en akutt meget smittsom sykdom, som kan føre til dødsfall - spesielt hos valper. Symptomer kan være feber, oppkast og buksmerter. Uvaksinerte hunder kan være friske smittebærere. Vaksinen gir dokumentert beskyttelse i 3 år.

Valpesyke er en meget farlig virussykdom med høy dødelighet. Symptomer kan være oppkast, diaré, anfall og kronisk betennelse i nervesystemet. Den norske hundepopulasjonen er godt gjennomvaksinert, og det har ikke vært utbrudd i Norge på lang tid. Vaksinen gir dokumentert beskyttelse i 3 år.

Kennelhoste er en samlebetegnelse på smittsome luftveisinfeksjoner, forårsaket av flere virus og bakterier som gir liknende symptomer. Utbrudd skjer som oftest når mange hunder er samlet på ett sted, som for eksempel på kennel eller på utstillinger. Symptomer er ofte langvarig tørrhoste, vanligvis uten feber, men smittede hunder kan få komplikasjoner som bronkitt eller lungebetennelse. Vaksinen gir dokumentert beskyttelse i 1 år. Hunder som er vaksinert kan bli smittet, men får som regel mildere symptomer og kortere sykdomsforløp.

Det har kommet en vaksine mot flåttbåren borreliose. Dette er en bakteriell infeksjon som overføres av flått. Sykdommen kan opptre både akutt og kronisk med varierende symptomer og kan være vanskelig og diagnostisere. Begynnende symptomer kan være slapphet, tap av matlyst og feber. Ofte ser man varierende grad av halthet på et eller flere bein. Behandling består av en langvarig antibiotikakur. Første gang må hunden vaksineres to ganger med tre ukers mellomrom, deretter årlig revaksinasjon. Valper kan vaksineres fra de er tolv uker gamle.

Vaksinasjon av katt:

Vi anbefaler at katter vaksineres fra 12-ukers alder og revaksineres etter 3-4 uker for å få en sterk immunologisk respons, deretter anbefaler vi årlige revaksinasjoner.

Katter kan vaksineres mot kattepest (parvovirus) og smittsom luftveisinfeksjon (herpesvirus, felint calicivirus og klamydiainfeksjon).

Kattepest er en alvorlig sykdom der kattens hvite blodceller minsker i antall og dermed også kattens naturlige forsvar mot infeksjon. Symptomer er feber, sløvhet, oppkast, diaré og manglende matlyst. I alvorlige tilfeller kan sykdommen være dødelig om den ikke blir behandlet. Viruset kan overleve lenge i miljøet og er relativt vanlig i Norge. Utbrudd av sykdommen skjer i områder der få katter er vaksinert. Vaksinen gir dokumentert beskyttelse i 3 år.

Smittsom luftveisinfeksjon (katteinfluensa) er en samlebetegnelse på sykdom forårsaket av forskjelige virus og bakterier som gir symptomer fra øyne og øvre luftveier hos katt. Vaksinen mot luftveisinfeksjon gir beskyttelse både mot herpes og calici virus. Vaksinen gir beskyttelse i 1 år.

Kattens herpesvirus er ikke smittsomt for menneske. Sykdommen gir kraftige forkjølelsesymptomer med feber, rennende øyne og nese. Herpesinfeksjon kan være dødelig, spesielt for kattunger. Vaksinert katter kan bli smittet, men får da mildere symptomer. Utbrudd skjer i stressende situasjoner som fødsel og opphold på kattepensjonat.
Kattens calicivirus gir liknende symptomer som herpes, men kan i tillegg forårsake alvorlig lungebetennelse og sår på tunge og i munnslimhinnen.

Kattens klamydia forårsakes av en liten intracellulær bakterie, som også kan smitte til menneske. Bakterien er følsom for rengjøringsmidler, så god hygiene begrenser smitte til mennesker. Symptomer er rennende øyne og nese. Kattunger rammes hardere enn voksne katter. Utbrudd skjer som regel i kattetette områder som på kattepensjonat eller på utstillinger og oppdrett. Vaksine mot klamydia gir beskyttelse i ett år av gangen.

Vaksinasjon av ilder:
Ilder kan smittes av valpesyke og bør derfor vaksineres årlig. Det finnes egne vaksiner til bruk på ilder.

Rabiesvaksinering se Utenlandsreise med kjæledyr