Pyometra

Pyometra er betennelse i livmoren og er en alvorlig og potensielt livstruende tilstand hos tisper. Tilstanden kan være såkalt «åpen» med puss som drypper ut av hundens kjønnsorgan eller «lukket» der puss samles inne i livmoren uten mulighet for drenasje. Pyometra sees som regel 2-8 uker etter løpetid. Tilstanden kan forekomme hos ikke-steriliserte tisper i alle aldre, men sees oftest hos middelaldrende og eldre tisper.

Symptomer ved en åpen pyometra vil være puss som renner fra vaginalåpningen, dette sees ofte i pelsen eller på møbler/tepper der hunden har ligget. Økt drikkelyst, feber, slapphet, manglende appetitt, oppkast og nedstemthet sees også hos en del av disse pasientene.

Symptomer på en lukket pyometra er mindre entydige og inkluderer økt vanninntak, manglende matlyst, nedstemthet, slapphet. Hunden kan også ha feber. Pasienter med lukket pyometra blir raskt veldig syke på grunn av bakterietoksiner som går over i blodet når livmoren fylles med puss.

Diagnose stilles på bakgrunn av symptomer, blodprøver og røntgenbilder. Det finnes ingen spesifikk blodprøve man kan ta for å stille diagnosen, men hunden vil ofte ha et infeksjonsbilde på en generell blodprøve. En lukket pyometra vil i de fleste tilfeller kunne sees på et røntgenbilde mens en åpen pyometra kan være vanskeligere å se.

Anbefalt behandling er fjerning av livmor og eggstokker og operasjonen gjøres så raskt som mulig etter diagnosen er stilt. I prinsipp er operasjonen som en kastrering/sterilisering av tispa, men kompliseres av en pussfylt og ofte skjør livmor. Hunden får intensiv væskebehandling i løpet av og etter operasjonen og gjennomfører en antibiotikakur i ettertid. Operasjonen er forbundet med en god prognose.